Klantcase
Geavanceerd toegangsbeheer
Voor de productielocatie in Etten-Leur was Isover Saint Gobain aanvankelijk op zoek naar een elektrisch bediende schuifpoort om het terrein af te sluiten. Na een presentatie over de mogelijkheden van het automatiseren van toegang, heeft dit geleid tot de ontwikkeling van uniek platform.
Nu is er de mogelijkheid om vier verschillende bezoekersstromen te beheren. Het gaat o.a. om toegangsbeheer voor leveranciers van goederen, bezoekers van de locatie, ingehuurde aannemers die werkzaamheden uitvoeren en afvalstromen inclusief weegbrugintegratie.
Voordelen stapelen zich op
Minder stress
Tijdens de inventarisatie werden de voordelen van geavanceerd toegangsbeheer al snel duidelijk . Niet veel later bleek dat de werkzaamheden omtrent toegangsbeheer dankzij de automatisering ook eenvoudiger werden. Een goed voorbeeld hiervan is de ontvangst. Omdat de welkomstzuil de chauffeurs in hun eigen taal helpt zijn er geen onduidelijkheden meer. Dat zorgt voor minder stress bij zowel portier als chauffeur en voorkomt fouten.
Controle vooraf
Omdat de gegevens van elke bezoeker vooraf moeten worden aangeleverd, hebben medewerkers voldoende tijd om de informatie te verwerken. Isover Saint Gobain bepaalt in onze applicatie voor geavanceerd toegangsbeheer volledig autonoom welke gegevens het nodig heeft voor een gesloten keten. Bepaalde data worden automatisch opgeslagen in Third Party Applications, waaronder SAP. De informatievoorziening is niet alleen beter, het bespaart ook tijd.
De uitdaging
Vracht
De productielocatie wordt dagelijks bezocht door verschillende leveranciers uit verschillende landen. Elke chauffeur moet zich bij de aanmeldzuil identificeren en vrachtgegevens overleggen. Met het oog om processen zoveel mogelijk te automatiseren, was het daarom onvermijdelijk om op de aanmeldzuil een veelvoud aan talen te bieden. Omdat er meerdere soorten leveranties zijn was het noodzakelijk om voor elk proces afzonderlijk een andere route met voorwaarden te definiëren. Isover Saint Gobain wilde na de oplevering zelf controle hebben over de eisen die het stelt aan geavanceerd toegangsbeheer.
Afval
Omdat er 24(!) verschillende afvalstromen zijn, is het heel belangrijk dat hiervoor de juiste procedures gevolgd worden. De wens bestond om een afvalinzamelaar op voorhand voor een afgesproken periode automatisch toegang te kunnen verlenen tot het terrein. Daarbij moest de toegang ook gelimiteerd kunnen worden tot een maximum aantal bezoeken en per toegangspoort geconfigureerd kunnen worden. Het gaat hier om een veel minder dynamische vorm van toegangsbeheer, een bezoeker krijgt hier toegang tot het terrein voor een langdurige periode.
Bezoekers
Een bezoeker krijgt alleen toegang tot het terrein als hij een afspraak heeft met een medewerker. Hij moet met zijn toegangscode gebruik kunnen maken van het afgesloten parkeerterrein. Bij aankomst bij de portier is dubbele verificatie een vereiste.
Samenwerken aan de juiste oplossing
Functioneel ontwerp
Voordat er ook maar een letter werd geprogrammeerd maakte een projectmanager van Result Software samen de verschillende projectteams alle processen omtrent toegangsbeheer inzichtelijk. Aan de hand van die processen werden de contactpunten van elk proces in beeld gebracht. Daarna werden de eisen ten aanzien van documentatie, informatie en beveiliging op elk contactpunt geformuleerd.
Projectteams
Bij Isover Saint Gobain werden projectteams samengesteld zodat er onafhankelijk naar elke processtap werd gekeken. Human Resources heeft een andere visie dan Security. Elk projectteam leverde input over hoe informatie werd verzameld, gecontroleerd, geaccordeerd en welke stappen daartussen zaten. Zo werd er ook veel beter naar toegangsbeheer gekeken. De teams werkten met deadlines om de snelheid erin te houden.
De oplossing
Vracht
Wanneer een chauffeur zich meldt, moet hij zijn ordernummer opgeven en contactgegevens invullen op de aanmeldzuil. Een speciale camera controleert het kenteken. Als het om een bijzondere lading gaat die gewogen moet worden ontvangt de chauffeur een toegangspas om de schuifpoort te openen en wordt hij via digitale markeringen (pijlen) naar de weegbrug geleid. Na het lossen moet hij opnieuw wegen. De gegevens worden geregistreerd in SAP. Bij verlaten van het terrein levert hij de toegangspas in bij een speciaal inleverpunt.
Afval
De afvalinzamelaar heeft een jaar toegang tot het terrein. Bij aankomst wordt het kenteken gecontroleerd. Bij elk transport wordt de chauffeur via markeringen naar de weegbrug geleid. De gegevens worden automatisch geregistreerd in SAP.
Bezoekers
De bezoeker kan het terrein oprijden na ingave van de unieke toegangscode. Met diezelfde code kan hij de speciale tourniquet ontgrendelen. Bij de hospitality room krijgt de bezoeker pas toegang tot de ruimte als de gastheer ook zijn medewerkerspas bij de daarvoor ingerichte lezer houdt.